Leer hoe je Excel slimmer kunt gebruiken!
Ben je dagelijks in de weer met Excel, maar heb je het gevoel dat je vastloopt bij het vinden van efficiënte oplossingen voor jouw werkzaamheden? Of merk je dat er te veel tijd verloren gaat aan handmatig invoeren, sorteren en analyseren van gegevens? Dan is onze cursus Excel op locatie precies wat je nodig hebt. We werken op jouw niveau en passen de cursusinhoud aan op jouw specifieke wensen en uitdagingen.
Een goed begrip van Excel is essentieel voor iedereen die gegevens sneller wil verwerken en beter wil presenteren. In onze cursus zorgen we ervoor dat je leert wat jij nodig hebt. Moet je vooral tabellen opmaken en lijsten bijhouden, maak je analyses met draaitabellen of werk je veel met formules? We gaan aan de slag met de onderwerpen die jouw werk een stuk eenvoudiger en efficiënter maken. De tips in deze nieuwsbrief zijn enkele formules die je ook tijdens een cursus kunt leren.
Samenvoegen van informatie met het &-teken
Stel je voor: je hebt een lijst met voornamen in kolom A en achternamen in kolom B. Om al deze gegevens samen te voegen tot een volledige naam, gebruik je het &-teken. Een eenvoudige maar krachtige formule die jouw gegevens overzichtelijker maakt.
Schrijf in cel C2 de volgende formule: =A2&” “&B2
Hiermee voeg je in een handomdraai voor- en achternamen samen met een spatie ertussen. Handig voor adresbestanden, lijsten met deelnemers of klanten en andere situaties waarin je gegevens samen wilt presenteren.
Uniek: Snel de unieke waarden tonen met een formule
Werk je vaak met grote hoeveelheden data en wil je weten welke waarden uniek zijn in een bepaalde lijst? De UNIEK-functie in Excel helpt je snel een lijst samen te stellen zonder dubbele waarden. Zo bespaar je tijd en maak je analyses die je direct kunt gebruiken, bijvoorbeeld in combinatie met de AANTALLEN.ALS of SOMMEN.ALS formule.
Gebruik de UNIEK-functie zo: =UNIEK(A1:A41)
Met deze formule haal je een lijst op van unieke waarden uit het bereik A2 tot en met A41. Of je nu werkt met klantnamen, producten of andere gegevens, deze formule zorgt ervoor dat je altijd een overzicht hebt zonder dubbele waarden. Deze functie is met name handig in combinatie met andere formules binnen Excel.
De combinatie INDEX en VERGELIJKEN
Voor wie nog een stap verder wil is er de combinatie van de formules INDEX en VERGELIJKEN. Deze formulecombinatie is zeer krachtig en flexibel en ideaal voor het zoeken van gegevens in tabellen waar je zoekt naar een combinatie van een waarde zowel in de eerste kolom als in de eerste rij.
Stel, je hebt een tabel met salarisschalen en periodieken en je wilt op basis van een schaal en een periodiek het bijbehorende salaris tonen. Dit kun je doen met de volgende formule: =INDEX(B3:G12;VERGELIJKEN(B14;A3:A12;0);VERGELIJKEN(B15;B2:G2;0)))
Met de formule INDEX kun je een specifieke waarde zoeken binnen een bereik (matrix) die hoort bij een salarisschaal en een periodiek. In eerste instantie geef je de matrix aan (in dit geval B3 tot en met G12), daarna geef je aan wat de positie is van de periodiek met de formule VERGELIJKEN en als laatste geef je aan wat de positie is van de salarisschaal. Je hoeft dus niet zelf heel complex te zoeken, maar kunt met deze formule de juiste waarde weergeven door alleen de schaal en periodiek in te geven in een cel.
Waarom kiezen voor een cursus Excel op locatie?
Onze cursussen worden gegeven door ervaren trainers die weten hoe Excel in de praktijk wordt toegepast. Naast de cursussen maken we namelijk ook bestanden op maat. Op deze manier weten we dus wat er speelt in de praktijk. De cursus Excel op locatie is geen standaard verhaal, maar een cursus die volledig op jouw wensen is afgestemd. Op basis van een intakeformulier, jouw bestanden en jouw wensen kijken we naar jouw behoeften en adviseren we over de onderwerpen en duur van de cursus zodat je deze direct kunt inzetten in jouw dagelijkse werk.
Stuur ons een e-mail of bel voor een vrijblijvend gesprek. Laat Excel voor jou werken, en maak je werk makkelijker, sneller en leuker!
Deel dit Artikel