Naam definiëren en gebruiken in Excel

Snappen je collega’s helemaal niks van de formules in je Excelbestand? Het komt vaak voor dat er in een afdeling of bedrijf maar een paar mensen goed met Excel overweg kunnen. Maak daarom je formules een stuk beter te begrijpen of raad je collega’s een Excel cursus aan. Het makkelijker maken van  formules kan je doen door een naam te geven aan de cel/cellen die betrekking hebben op deze formules. Door een naam te definiëren in Excel is Excel voor niemand hogere wiskunde. In dit artikel leggen wij je uit hoe je dit in twee simpele stappen kan realiseren.

 

Naam definiëren in Excel

De eerste stap is een naam definiëren voor het cellenbereik die je wil gebruiken in de formule. Dit doe je door de cel/cellen die je een naam wil geven te selecteren. Ga vervolgens naar het menu Formules. Druk op het lint op Naam definiëren. Vul hier de naam in en druk op OK. Wil je kijken welke onderdelen je een naam hebt gegeven? Ga dan naar Namen beheren. Ook kan je de namen altijd linksboven terugvinden in het naamvak.
Naam definiëren Excel

 

Naam in formules

Nu je een naam hebt gedefinieerd in Excel kan je deze gaan gebruiken in je formules. Type de formule in zoals je normaal zal doen. In plaats van de cel/cellen selecteren gebruik je nu de naam die je de cellen hebt gegeven. In het voorbeeld wordt de som van het totale bedrag berekend. In plaats van =SOM(G3:G88) staat er nu =SOM(Totale_bedrag). Je collega’s weten meteen waar het over gaat zonder dat ze moeten zoeken en nadenken. Geen hogere wiskunde dus!
Naam in formules Excel

 

Excel nog steeds hogere wiskunde?

Zijn er nog steeds dingen in je Excelbestand die boven je pet gaan? Wij hebben speciaal een Facebook community gemaakt voor vragen en oplossingen in Excel. Stel vragen over je Excelbestand en wij bieden het antwoord! Klik snel hier om lid te worden.

 

 

 

 

 

Deel dit Artikel

Meest recente nieuwsberichten

Bespaar tijd met ALS formules in Excel!

Tekst onder elkaar zetten in Excel

Afdrukbereik en Afdruktitels in Excel

Niet invoeren, maar doorvoeren in Excel!

Wat je nog niet weet over kopiëren in Excel!

Moeite met datums in Excel?

Eenvoudig zoeken in Excel

Twee tips om je Excelbestand te optimaliseren

Data verbergen of beveiligen in Excel

Dubbele waarden verwijderen in Excel

Volg ons ook op Facebook