Verticaal Zoeken

De functie ‘Verticaal Zoeken’ is een van de meest gebruikte functies in Excel en daarom erg belangrijk om goed te begrijpen. De functie zoekt naar overeenkomstige waarden in het door jou aangegeven gebied, zodat je niet dingen twee keer hoeft op te schrijven. Een functie die je veel tijd kan besparen!

Stappenplan

Om de functie goed uit te leggen hebben we een voorbeeld nodig. In het bovenstaande voorbeeld zien we hoe, aan de hand van een naam, de bijpassende grondsoort wordt opgezocht. Zeker in grote bestanden kan dit veel tijd en moeite besparen.

Stap 1:
Voeg via ‘Functie invoegen’ de functie vert.zoeken (Vlookup) in, op de plaats waar je wil dat Excel de gevonden informatie neerzet.
Stap 2:
Er opent nu een invoegtoepassing. Het eerste wat je moet invullen is de ‘Zoekwaarde’, hierin geef je aan waar Excel naar opzoek moet, in dit geval de Naam.
Stap 3:
Hierna vul je het vakje ‘Tabelmatrix’ in, je selecteert het gebied waar Excel in moet zoeken om de door jou aangegeven gegevens te vinden.
Stap 4:
Het ‘Kolomindex_getal’ is de kolom waarin Excel je antwoord kan vinden. In dit geval de 2e kolom van de Tabelmatrix, daarom vul je hier 2 in. Dit verschilt uiteraard per geval.
Stap 5:
Bij ‘Benaderen’ voeg je Onwaar (False) in zodat Excel alleen waarde weergeeft die exact overeenkomen met wat je zoekt.