Iedereen maakt wel eens een foutje in Excel. Zo heeft in 1995 een Amerikaanse accountant een schuld van 1.3 miljard in de boeken gezet zonder het min teken erbij te zetten. Dit zorgde ervoor dat er op de balans 2.6 miljard dollar meer stond dan de bedoeling was. Zo is maar te zien dat een foutje in een klein hoekje zit. In onderstaande tips leggen we je de meest gemaakte fouten in Excel uit, zodat foutjes bij jou voorkomen kunnen worden.


1. Berekeningen in Excel uitvoeren en de foutmelding #WAARDE! krijgen.

De foutmelding #WAARDE! is een van de meest voorkomende foutmelding in Excel. Deze foutmelding betekent dat de formule, bijvoorbeeld optellen, die je probeert uit te voeren tekstvelden bevat. Dit kan simpel opgelost worden door de cellen met tekst te verwijderen uit de formule.

2. Teveel gegevens in een cel

Het probleem van teveel gegevens in een cel doet zich pas voor als je wil gaan sorteren. Denk hierbij aan contact gegevens waar Voor + Achternaam in een cel staan. Hierdoor is het niet meer mogelijk om makkelijk te sorteren op Achternaam. Dit kan in de meeste gevallen opgelost worden door de functie van Excel, tekst naar kolommen, die te vinden is onder het tabblad Data (gegevens).

3. De foutmelding #Deel/0” in je werkbladen

Het is algemeen bekend dat delen door 0 niet mogelijk is, ook niet in Excel. Mocht je dat toch willen doen krijg je de foutcode #Deel/0”. Excel ziet lege cellen ook als een 0, waardoor het dus gebeurt dat als je een formule hebt die deelt door een cel waar niets instaat je de foutcode #Deel/0” krijgt.

4. Te moeilijk werken in teveel sheets

Vaak worden gegevens verspreid over meerdere sheets, met de gedachte dat het efficiënter en productiever is op die manier. Echter kost het heen en weer gaan tussen de verschillende sheets meer tijd dan dat het bespaart en is het erg fout gevoelig. Wie gebruik maakt van ‘Watch window’ (Venster controle), zal alle relevante informatie naast elkaar kunnen hebben staan om tijd en fouten te besparen. Deze functie is te vinden onder ‘Formules’.