Wat als je medewerkers stress hebben?
Wat doe je als je medewerkers stress hebben? Harder werken om alle taken af te kunnen hebben of ga je slimmer werken? Eerlijk is eerlijk, soms zal je harder moeten werken om een bepaalde piek aan te kunnen of om daarna meer rust te kunnen ervaren en dan echt toekomstgericht bezig te kunnen zijn. Maar, in sommige gevallen is het ook een goed idee om te kijken of je slimmer kunt werken. Met Excel en ook Power BI zien we vaak dat medewerkers heel veel tijd verspillen omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken. Met behulp van een paar simpele tips en trucs kan je vaak al veel tijd besparen. Dus, gaan jouw medewerkers harder werken of juist slimmer?
In deze nieuwsbrief een tweetal tips om slimmer te werken met Excel. Ook brengen we graag een vacature binnen onze organisatie onder de aandacht en sluiten we weer af met een lezersvraag.
Groeperen
Door kolommen of rijen te groeperen kun je snel kolommen of rijen verbergen. Groeperen doe je door de gewenste kolommen te selecteren, vervolgens naar het menu Gegevens te gaan en daar te kiezen voor Groeperen. Boven de kolommen komt nu een minnetje te staan waarmee je de kolommen kunt samenvoegen en een plusje als je ze weer wilt uitklappen. Let wel op, je kunt het groeperen niet gebruiken als er een beveiliging op het werkblad staat.
In welke cellen staan formules?
Er zijn grofweg twee mogelijkheden om te achterhalen in welke cellen formules staan. De eenvoudigste is de sneltoets ctrl t. Door op ctrl t klikken verschijnen overal de formules, de resultaten van de formules zie je niet meer. Wil je die weer weg hebben, dan kies je nog een keer ctrl t. Een andere optie is om in het menu Start naar Zoeken en selecteren te gaan en vervolgens te kiezen voor Formules. De cellen met formules zullen worden geselecteerd. Je ziet dan niet welke formules er in een cel staan, maar je ziet wel de cellen waar formules in staan. Je hoeft dus niet meer eindeloos te zoeken, je hebt het antwoord op deze manier heel snel.
Nog meer tips ontvangen zodat jij of jouw medewerkers nog slimmer kunnen gaan werken?
Cursus Excel op locatie
Leren werken met Excel? Of juist de vervolgstap zetten. Je hebt het gevoel dat jij of je medewerkers slimmer kunnen werken? Kijk dan op de site voor meer informatie over onze cursus bij jou op locatie. Het gaat je gegarandeerd tijd besparen en zorgt er voor dat je minder stress ervaart
Basiscursus Power BI
Wil je de basis van Power BI onder de knie krijgen? Wellicht heb je al eens bij een andere organisatie of bij een collega gezien hoe flitsend een rapportage er uit ziet. Nu wil je het ook zelf leren. Tijdens onze cursus basis Power BI leer je deze basis en kun je vervolgens zelfstandig je eigen dashboard maken.
Lezersvraag!
De vraag was:
Welke formule moet ik gebruiken om te kunnen zoeken in een andere tabel?”
Het antwoord:
Dat ligt een beetje aan hoe je wilt zoeken en welke versie je hebt. In office 365 kun je het beste werken met X.ZOEKEN, heb je nog een oudere versie dan is deze formule geen optie, maar moet je met VERT.ZOEKEN werken.
Deel dit Artikel